söndag 21 september 2008

Soppan

Igår gjorde jag en soppa som blev väldigt god. Just när jag satt där och åt, så tänkte jag att den här skulle jag fotografera och lägga upp på bloggen. Men just när maten är som godast så har man ju allra minst lust att gå och hämta kamera och springa iväg med tallriken till bättre ljus. Tänk om man hade en liten behändig kamera som alltid fanns i köket, som tog bra bilder, och som automatiskt hamnade uppe i datorn utan att man skulle behöva fippla med sladdar och mappar. "Hallå, hört talas om mobilbloggning?" tänker ni. Jo, det har jag. Har inte riktigt fått grepp om det än bara. Och jag tror inte bilderna skulle bli sådär toppen heller. Men man vet aldrig.

Anyway, om jag nu skulle ha bloggat om den där soppan, så skulle jag ha kallat den för "Höstgryta", och talat om att den innehöll nötfärs, potatis, morötter, palsternacka, rotselleri, lök, vitlök, hemodlad chili, gula linser, grönsaksbuljong från Biofood (ekologisk och utan smakförstärkare!), ungerskt paprikapulver, lagerblad, timjan, salt och peppar. Sedan hade jag skrivit att vi åt den med en klick creme fraiche, och att den smakade milt och mustigt på samma gång. Möjligen hade jag också skrivit hur gott det var med öl till.

Och - OJ, nästan viktigast av allt - jag hade skrivit om hur fantastisk min svarta Le Creuset-gryta är! Äntligen är det höst, så man kan ta fram den och laga soppor och grytor, det blir nästan automatiskt hur gott som helst i den!

Inga kommentarer: