lördag 26 september 2009

Idag blir det recept!

Kylen flödar över av grönsaker från Bondens egen marknad och Mossagården, samtidigt som tiden flyger iväg och jag jobbar en massa och hinner aldrig laga någon mat, i allafall inte någon som är värd att blogga om... Men ikväll har det blivit en smarrig grönsaksgratäng som definitivt förtjänar publicering!

Inspirationen fick jag av ett recept på förra veckans Mossagårds-blad och ett recept som jag hade läst hos Fröken Dill, här, men inte mindes i detalj. Dessutom ville jag blanda i lite grönkål, som jag hade köpt på Bondens förra lördagen. Så här blev resultatet av min skapelse - superduper ur LCHF-synpunkt, och väldigt gott dessutom. Kanske skulle jag öka lite på gräddfilsmängden i förhållande till grädden nästa gång, syran är välbehövlig. Det blir en ganska såsig rätt, så det räcker att komplettera med kött, så är middagen klar!

Squash- och grönkålsgratäng
4-5 port

250 g grönkål
(buljong)
400 g squash
1 stor purjo
en rejäl klick smör
2,5 dl vispgrädde
1,5 dl gräddfil
150 g riven lagrad ost
en dryg tsk örtsalt

Skölj grönkålen noga, och repa av bladen från den tjocka nerven i mitten. Koka upp en stor kastrull med vatten (ev med buljongtärning i), och förväll kålen i 10 minuter. Låt den sedan rinna av ordentligt i durkslag. (Tycker du som jag att det vore slöseri att därefter slänga buljongen så sparar du förstås den för att koka soppa på.) Skär squashen i bitar, och strimla purjon. Stek dem mjuka i smör, och lägg dem sedan i en smord ugnsform. Nu har grönkålen runnit av och dessutom hunnit svalna lite, så krama ur det sista vattnet, hacka den, och fördela den sedan överst i formen. Vispa ihop grädde, gräddfil, ost och örtsalt och häll blandningen över grönsakerna. Grädda i 225 grader varm ugn, ca 15 minuter, till fin färg.

Det här är ingen kul bild, men den är tagen i kasst inomhusljus med mobilkamera. Bättre än ingen bild alls, tänkte jag.

Inga kommentarer: