måndag 9 november 2009

Farmors fiskgratäng

Min farmor lagade fantastiskt god mat. Pannkakor, gulaschsoppa, revbensspjäll, våfflor och brunkål är de rätter jag minns bäst - och så fiskgratängen, som det här inlägget ska handla om. Min lillebror gillar inte fisk, men den här gratängen åt han, vilket säger en del om hur god den var. Flera gånger frågade jag farmor om receptet, men hon menade att det behövdes minsann inget recept, det var bara att göra lite si och lite så. Jag fick iaktta och memorera istället, ändå är jag inte säker på att det var exakt såhär hon gjorde. Gott blir det i allafall, och jag blir sisådär 20 år yngre av doften och smaken...


Farmors fiskgratäng - som jag minns och tolkar den
4 port

2 gula lökar
smör till stekning
400 g torsk-, sej- eller koljafilé
1 kg mjölig potatis
smör och mjölk till potatismoset
1 äggula
2 msk smör till currysåsen
2 tsk curry
1,5 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl vispgrädde
0,5 fiskbuljongtärning
salt, vitpeppar

Skala och hacka lökarna. Mjukstek löken på medelvärme, minst 10 min, och lägg dem sedan underst i en ugnsfast form. Koka upp duktigt saltat vatten i en kastrull, lägg i fiskfilébitarna, stäng av värmen och låt stå under lock i 5 min. Lägg sedan fisken på löken. Koka potatisen mjuk i bitar och mosa sedan till mos med smör, mjölk och en äggula. Krydda moset med salt och vitpeppar. Klicka ut moset längs kanterna på ugnsformen. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt curry och vetemjöl, och vispa sedan ner mjölk (vispa bort klumparna med någon dl först, häll sedan i resten) och grädde. Smula ner fiskbuljongtärningen, låt koka upp och koka på svag värme under omrörning i några minuter. Smaka av med salt och vitpeppar. Häll såsen över fisken i formen. Grädda mitt i ugnen, 200 grader i 15 minuter.

5 kommentarer:

etta sa...

låter super! Ska idag laga thaifisk. Fiskrecept är alltid bra, så man inte fastnar i ungsgrillad lax-träsket.

Annica sa...

Jo.. fast värre träsk än så kan man väl fastna i ;-)

Etta sa...

Stämmer bra det!

Sanna sa...

Åh så gott det låter. Det recepet måste jag prova.

Annica sa...

Sanna: Mycket sås och lite potatismos då ;-)?