fredag 27 november 2009

Helg rimmar på älg

Igår knatade jag omkring på ICA Maxi i lugn och ro medan barnen hade skoj i den förträffliga inrättningen Minihuset (hurra!). Ett paket älgfärs propsade på att följa med hem och bli till fredagsbiffar, och jag protesterade inte. Vilt är gott och klimatsmart, och när det finns till bra pris ser jag ingen anledning att inte slå till. Sedan har jag läst både här och där att det kan vara lämpligt att blanda älgen med lite fläskfärs, så ett sådant paket fick också följa med hem. Enbär kändes som en given smaksättning. Jag mortlade dem och brynte dem tillsammans med löken för att få ut maximalt med smak. Lite rivet citronskal fick också hänga med och fräscha upp smaken. Mesosten har jag fortfarande inte tagit slut på, så den fick bli fyllning i biffarna. Som tillbehör lagade rare maken potatis- och rotsellerimos. Den röda klicken på tallriken är hallonketchup från Bodarpsgården. Mer som chutney smakmässigt, men konsistensmässigt som ketchup. Gott i vilket fall. Tada - fredagsmys!


Älgfärsbiffar med mesostfyllning
6 port, kanske mer

500 g älgfärs
500 g fläskfärs
1,5 tsk salt
1 gul lök
8 enbär
rivet skal av 1/2 citron
smör
2 dl vispgrädde
2 kokta potatisar
1/2 tsk kryddpeppar
1 tsk torkad timjan
vitpeppar
mesost, kanske 80 g
mer smör

Blanda älg- och fläskfärsen med salt. Hacka löken fint och stek på medelsvag värme i smör tills den är mjuk. Mortla enbären och blanda ner dem i löken tillsammans med citronskalet. Låt fräsa i någon minut till. Låt svalna medan du blandar ner övriga ingredienser i färsen (utom mesosten), och tillsätt till sist lökblandningen. Dela färsen i 12 delar, och gör 12 skivor av mesosten. Forma biffar med mesost i, se till att "försluta" dem ordentligt så att inte osten rinner ut under stekningen. Stek biffarna i omgångar i smör, 3 min per sida, och låt dem sedan gå klart i ugn i 100 grader medan du lagar potatis eller vad du nu vill ha till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså du borde verkligen skriva en kokbok! Det där låter ju precis hur smarrigt som helst och trots att jag precis ätit - en betydligt enklare - middag vattnas det i munnen på mig :)

Annica sa...

Tack, det var ju liksom meningen ;-)