söndag 29 november 2009

Päronbröd

Att blanda mesost i bröd blev ju väldigt lyckat häromveckan, och därför tänkte jag baka på den sista biten också. Största anledningen till att det blev brödbak var däremot de kanststötta päron som inte skulle hålla sig fräscha många timmar till i fruktskålen. Saftiga mogna päron kan mycket väl utgöra degvätska i bröd, skulle det visa sig. Nötter är ju aldrig fel heller. Att påstå att brödet sedan smakar päron vore väl att ta i, men ett väldigt trevligt resultat blev det, och jag slapp tvinga barnen äta päron när de hellre vill ha clementiner ;-)!


Päronbröd med mesost och paranötter
2 limpor

4-5 saftiga päron
vatten
1/3 pkt jäst
1 dl paranötter, malda
5 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl special
45 g mesost, riven
1 msk salt

Riv päronen på fina sidan av rivjärnet. Häll i fruktkött och päronsaft i ett litermått och fyll upp med vatten till totalt 6 dl. Häll i päronen/vattnet i assistentens degbunke, och smula ner jäst. Tillsätt malda nötter, mjöl och riven mesost och kör assistenten på medelhastighet i ca 10 min. Tillsätt saltet mot slutet. Kör tills degen bildar en "boll". Det blir en ganska lös deg, men det är helt i sin ordning. Det blir saftigare bröd så. Låt degen jäsa till ca dubbel storlek, det tar 2-3 timmar med så lite jäst och kall degvätska (blir bättre så också). Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två. Forma degen till två limpor utan att knåda för mycket, spänn bara ytan på degbiten och lägg skarvarna nedåt. Lägg på bakpappersklädd plåt och låt jäsa i ca 30 min. Sätt in mitt i ugnen i 250 grader och sänk genast värmen till 225 grader. Grädda i 30 min. Lägg på ett bakplåtspapper mot slutet om ytan börjar brännas.


Här är cirkeln sluten. Päronbröd med mogen brie de meaux och päron- och limemarmelad!

5 kommentarer:

etta sa...

saaaBLAR.Jag hann ju slänga mina urkiga päron precis. vad är det med päron som gör att de blir så mosiga o Elsa vägrar äta mjuka päron? Tack för receptet, till nästa sats mosiga päron...

Annica sa...

Haha, ajdå så typiskt! Mosade päron funkar fint som "degvätska" i sockerkaka också, och då smakar det definitivt päron.

etta sa...

Ännu bättre! Vilken tipsbank du är!

tina sa...

Jag är lite rädd för mesost, men det sägs ju att det är gott i både det ena och det andra. Att ha mesost i brödbaket verkar smart! Åh vad jag blir sugen på nybakt bröd nu, det skulle jag kunna leva på om det vore tillåter. Hoppas att du har en fin första december. Kram

Annica sa...

Tina: Jo, jag bakar ju främst bröd på mesosten för att det är ett sätt att göra av med den, skulle inte köpa mesost för baka. Första december är fin så här långt, men den blir ännu finare när jag får åka hem från jobbet och pussa på familjen och laga mat!