lördag 14 november 2009

Lax och lök, bullar och glass

Idag blev det fisk igen. Den blev OK, men inte wow. Jag funderade därför lite på om jag skulle blogga om den, men kom fram till att göra det ändå eftersom en ohyggligt trevligt liten lökanrättning även finns på tallriken. Hur man gör kan man läsa här. Som genom trolleri blir löken mild och fin, och funkar som grönsakstillbehör eller varför inte som ingrediens i en sallad eller på leverpastejmackan.

Men löken är inte det enda tipset jag har att dela med mig av idag. Vi hade mammagruppsträff här idag, och då är det ju aldrig fel att bjuda på lite nybakat. (Mammagrupp och mammagrupp förresten, idag var vi tre mammor och två pappor och en hög ungar...) Kanelbullar, tänkte jag, inte minst för att jag har spanat in det här inlägget i ett par dagar. Bullarna blev jättegoda, och dessutom riktigt snygga tack vare Martins pedagogiska lilla instruktionsfilm om hur man snurrar ihop dem. Nybakade bullar smakar väl i och för sig gott oavsett recept, men den här degen var exeptionellt lättarbetad. Lär funka fint till lussebullarna också, skulle jag tro.

Sist men inte minst vill jag gärna tipsa om att om man gör en vaniljglass enligt det här receptet och dessutom blandar ner en sås på 300 g plommon, 3/4 dl råsocker och 1/2 tsk kanel, så har man gjort sig en väldigt god efterrätt.

OK, fisken då. Ett stycke laxfilé är det, som fick ett spenattäcke. Jag hade några blad kvar i en sådan där myntakruka som man köper i affären, så de blandade jag i. Vet faktiskt inte om det hade jättestor inverkan på slutresultatet, men man kan ju inte slänga mat, eller hur?


Lax under spenat- och osttäcke
4 port

600 g laxfilé
smör till formen
salt
250 g fryst hackad spenat
1 dl creme fraiche
örtsalt
vitpeppar
1/3 kruka mynta, finstrimlade blad
150 g riven ost

Lägg laxen i en smord form som precis rymmer den. Salta. Tina spenaten på svag värme i en kastrull under lock, blanda sedan ner creme fraiche och låt koka ihop någon minut. Krydda med örtsalt och vitpeppar, och blanda ner finstrimlad mynta och ost. Häll spenatblandningen över fisken, och kör i ugn, 200 grader i 30 minuter.