torsdag 5 november 2009

Oreganofyllda järpar

I frysen har jag gott och väl ett par deciliter oreganoblad, skördade i min gamla trädgård förra sommaren, om inte tidigare. Egentligen är de kanske inte i sådär prima skick eftersom burken har öppnats och stängts ganska många gånger, men så blir det ju när man bara ska ha lite åt gången. Jag har därför funderat lite över hur man skulle kunna använda lite mer vid samma tillfälle. (Slänga mat förekommer ju inte i det här hushållet. Kanske skulle jag baka ett oreganobröd också förresten!) Fyllning i järpar lät som en bra idé, och se det var inte dumt alls!

Oreganofyllda järpar i tomatsky
4 port

600 g nöt- eller blandfärs
salt
svartpeppar
1 ägg
1/2 dl vatten
3 soltorkade tomater i olja + någon msk av oljan
1 dl oregano (färsk eller frusen)
1 vitlöksklyfta
olivolja till stekning
1 burk körsbärstomater

Salta och peppra färsen, och blanda ner ägg och vatten. Hacka ihop tomater, oregano och vitlök till en geggamoja, blanda ner lite av tomatoljan för att få det att hålla ihop. Dela färsen i 8 delar, platta ut varje bit lite i handen och lägg i en liten klick av fyllningen. Forma till järpar och se till att smeten blir "tät" runt fyllningen. Stek järparna fyra i taget i en traktörpanna ett par minuter per sida. Lägg sedan alla järparna i pannan och häll på tomaterna. Låt koka under lock i 20-30 minuter. Mosa tomaterna lite med en träslev, och smaka av såsen med salt och svartpeppar. Servera förslagsvis med quinoa.


Kass bild, jag vet. Synd, för maten var rätt snygg med den svarta quinoan och tomatskyn... Jag behöver dagsljus!!

Inga kommentarer: