torsdag 22 maj 2008

Chokladkräm

Inte är det väl omoraliskt att göra chokladkräm på barnens chokladharar från i påskas, som de åt upp huvudena på och sedan glömde att de hade? Nej, jag tänkte väl det ;-)!

Anledningen till att jag gjorde det, var att jag skulle testa en receptidé (om man nu kan kalla det receptidé, med tre ingredienser) till en kräm att lägga på en kaka som jag ska baka till min söta kollegas disputationsfest nästa fredag. Hon har bett några personer att baka en valfri kaka eller tårta till dessertbuffén - smart! Jag började genast spåna kring en liten påse gult bananformat (och förmodligen även banansmakande) strössel, som jag köpte på Gotland (Krusmyntagården) i somras. Tänkte baka en saftig banankaka, kanske med lite kokos i, och så toppa med en mjölkchokladkräm smaksatt med rom. Och strösslet förstås. Visst låter det gott?! Vuxenbarnsligt liksom.

I allafall, krämen hade jag tänkt göra genom att koka upp 1 dl grädde och sedan smälta i 200 g mjölkchoklad (vilket lämpligt nog överensstämde med vikten på de två huvudlösa hararna). Gräddförpackningen (med skruvkork), som var inköpt samma dag, visade sig vara halvt bruten redan i affären, vilket jag inte uppmärksammade förrän jag skakade den... Innehållet doftade inte hundraprocentigt heller, så det var ju bara att hälla ut. Givetvis var klockan sådär tjugo över åtta på kvällen, och byns lilla när-ICA stänger åtta. Jag gav mig lite halvdesperat ut till grannbyn för att se om lanthandeln där möjligen hade öppet till nio, men icke. Då slog det mig, att man kanske skulle kunna testa med creme fraiche istället, som jag ju faktiskt hade hemma. Till den redan söta mjölkchokladen skulle det kanske rentav funka riktigt bra? Och minsann, det blev inte dumt alls! Jag hade i 1 msk mörk rom, men det gav inte riktigt så mycket spritsmak som jag hade önskat. Hoppas att det funkar att blanda i lite mer, kanske även ska minska mängden creme fraiche något, så att krämen verkligen håller sig kvar på kakan. Men riktigt gott borde det bli! Kanske skulle provbaka hela spektaklet i helgen, bara för säkerhets skull? Det är ju ändå Mors Dag!

Och ikväll är det Eurovision Song Contest! Och i förrgår! Och i övermorgon! I love!

Inga kommentarer: