söndag 25 maj 2008

Nån som hänger på till Moskva nästa år?

OK, ESC. Nej, jag är inte besviken. Möjligen på alla korkade kvällstidningar som bara måste skriva att Sverige kommer att vinna. Förra året skulle det ju inte vara något motstånd alls för The Ark - hur gick det? Och Martin Stenmark gjorde ju alldeles fel som inte åkte runt i Europa och promotade sig, och det var ju därför som det gick åt helsicke det året. Charlotte, supermänniskan själv, har ju varit precis överallt och gjort allting rätt - gick det bättre? Nej.

Kompisrösterna då, är inte det för jäkligt? Jag tycker att det är märkligt, men mest för att jag inte riktigt kan förstå att så himla många människor ringer och röstar på ett land bara för att det råkar ligga bredvid. Varför gör man det? Kanske har vi olika musiksmak i öst och väst, men det kan inte förklara allt. Östländernas bidrag låter faktiskt väldigt olika, och Hollands låt i år kunde ju lika gärna kommit därifrån. Jag gillar oftast östlåtarna mycket bättre än västlåtarna, särskilt efter att ha lyssnat på dem flera gånger. I år däremot röstade jag på Frankrike, tycker låten är super, men det stod ju klart när den framfördes att det inte skulle gå så bra. De skäggiga kördamerna var inte tonsäkrast den kvällen, om man säger så.

Jag tycker ESC är ett kul spektakel. Det är kul att tycka om låtar, röster och kläder, och det är intressant att följa omröstningen. Ska man hålla på och irritera sig på grannlandsröstningen blir det ju hopplöst, så jag väljer att acceptera läget. Fast förresten, en sak irriterar mig. Skämtlåtarna. Således hoppade en del fula ord ur munnen på mig när Lettland eller Spanien fick poäng igår. Man kan ju åtminstone skicka en riktig låt, usch. För övrigt spelar det mig ingen roll vem som vinner, och Ryssland var ju inte dåliga alls. Och kul att det gick så bra för Norge!

I övrigt har jag haft en supermysig helg, småfixat i trädgården igår och varit på Olof Viktors och Åbergs Trädgård idag. Och lagat en galet mör stek (100 grader i ugnen, inne hela natten) och långkokt tomatsås med lagerblad, korianderfrön, citron, kikärter och svarta bönor. Yum!

Inga kommentarer: