lördag 17 maj 2008

Korv. Stekt.

Idag skulle det grillas korv, var det tänkt. Men sommarvärmen försvann (tillfälligt?), och korven fick stekas och intagas inomhus istället. Som vanligt när det grillas korv hemma hos oss blir det tillbehör allteftersom vad som råkar finnas hemma. Idag blev det rädisor, körsbärstomater, rivna morötter (5-åringen ville hjälpa till, och föreslog själv att han kunde riva morötter - OK!), oliver, pommes frites, halloumi och aubergineröra.

Korvarna först, "barnkorvar" av hotdogs-typ till de kortvuxna i familjen, och nån blandad förpackning med spanska korvar (av svenskt kött) till föräldrarna. De var goda, men jag måste bara undra varför man måste tillsätta smakförstärkare E621 (natriumglutamat) i korvar med typ 98% köttinnehåll? Mycket märkligt.

Pommesen var hemmagjorda, tänkte att de skulle falla barnen i smaken, och det gjorde de. Inte brydde de sig om att de blev lite brända heller... Low-carb-mamman tar det lite försiktigt med potatisen.

Aubergineröran var bäst (enligt mig då, kidsen var inte ens intresserade av att smaka. Rare maken verkade också nöjd, men det är han typ jämt ;-) Jag följde receptet med det märkliga namnet "Auberginekaviar från Provence" i boken "Kärlek, oliver och timjan" av Anna och Fanny Bergenström. Jag gillar den boken. Det finns de som stör sig på att recepten är kraftigt förvrängda och förenklade jämfört med hur samma maträtter lagas där de kommer ifrån. Det är fullt möjligt att det stämmer, men icke desto mindre har jag alla recept därifrån som jag provat resulterat i väldigt god mat. Auberginekaviaren bestod av ugnsbakad aubergine mixad med tomatpure, vitlök, vinäger, citron (då blir det gott!), olivolja, salt och svartpeppar. Framträdande vitlökssmak, och fin syra.

Trots den sviktande värmen har jag varit ute och fixat lite grann med diverse blomkrukor på altanen. En cykeltur till en inredningsbutik resulterade i två trådslöjdskrukor som jag fäste på insidan av stolparna som håller upp altantaket, och placerade doftpelargoner i. Några rosa margueriter planterade jag i en stor zinkhink, och ytterligare några pelargonplantor som ska bli vitblommande hamnade i en stor terrakottakruka. Undrar om jag ska lyckas få några morotsfrön i jorden imorgon?

Inga kommentarer: