måndag 12 maj 2008

Så stora planer, så lite tid...

Undrar hur mina rabatter/altan/uteplats/växthus/grönsaksland skulle se ut om jag planerade lite realistiskt utifrån hur mycket tid jag faktiskt har att lägga på dem? Nu har snart halva maj gått, och jag har fixat en del med krukor på och kring balkongen, men det är mycket kvar. Söta maken har köpt en massa jord och kogödsel till grönsakslandet men jag har inte fått dit den och kunnat börja så. Några rabatter ser hyfsade ut ur ogrässynpunkt, men inte alla. Den långa rabatten längs hela framsidan på huset är egentligen som vackrast nu, med pingstliljor, rosa tulpaner, mm... om det inte vore för att stora delar av den är liksom inbäddad i frodig kirskål... Jaja, jag kommer väl dit så småningom. Snigeleländet har också kommit igång. I år tänker jag använda gift, förra året plockade jag dem och frös ihjäl dem, typ en liter om dagen.

Nåja, man får vara glad för det man hinner göra, och inte hänga upp sig alltför mycket på det man inte hinner. Jag blir bättre och bättre på att lära mig tänka så, det känns mycket bättre än tvärtom. Idag har jag planterat rosmarin, timjan, persilja och oregano i en vid kruka som står nära köksingången. Jag har också sått basilika i en stor kruka i växthuset, hoppas det ska funka lika bra som att förodla inomhus. Mina paprikafrön vill fortfarande inte gro, så jag vet inte riktigt vad jag ska ha i växthuset, förutom gurka. Tomater, förmodligen. Jag har galet många broccoliplantor, kanske skulle sätta några i växthuset? Det borde funka...

För övrigt hoppas jag att värmen kommer tillbaka!

Inga kommentarer: