söndag 11 maj 2008

Sötpotatistips

Jag har blivit lite smått citronberoende. Helt galet egentligen, vad bra det blir med citron i eller på det mesta. Maken börjar pika mig så smått om att allt jag lagar innehåller citron, men då överdriver han nog... tror jag... Dessutom gillar barnen, främst 5-åringen, när han får pressa en citronklyfta över maten, och eftersom han är lite kinkig med vad han gillar och inte gillar att äta, så blir det rätt ofta citronklyftor på bordet. Idag åt vi rökt makrill och ugnsbakad sötpotatis, jättegott! Sötpotatis är en sådan där grej som verkligen blir bättre av citron, jag tillagade den ungefär så här, fast med rivet citronskal också i marinaden, och utan vitlök. Och förresten bara 175 graders ugnsvärme i ca 25 minuter, det blir bättre så, mindre bränt runt kanterna. Med citronklyftor till, och en sås av matlagningsyoghurt, majonäs, dijonsenap, fryst basilika, salt och peppar. Superbra sommarmat, och nu är det ju sommar!

Inga kommentarer: