lördag 26 juli 2008

Lösa lördagstankar

Mycket gurka nu. Och sallad. Massor av sallad. Vi skulle kunna föda upp en mindre kaninfarm och ändå få sallad och gurka över för familjens behov. Hallonen mognar efterhand, jag plockar av en knapp liter kanske varannan dag. Ibland hamnar de i frysen, ibland i en paj, ibland på en tallrik glass. Vore jag inte så morgonseg skulle de förmodligen vara fantastiska i filen. Vinbären är delvis avplockade, men ett par buskar är kvar. Jag gillar svarta bäst, men det har vi inga. Röda har vi. De är sura, men barnen gillar dem. Jag tycker bara de gör nytta som saft. Jag har hittat en buske med vita vinbär, för ungefär en vecka sedan. Lite kul, det är ändå åttonde sommaren som vi bor här, och vinbärsbuskarna har varit med från början.

Och sommaren kom tillbaka. Ljuvligt. Jag har två veckor kvar av min semester, maken har en. Jag kom just in från trädgården, det är ju hur varmt som helst, fastän det är kväll. Har klippt av en ziljon vissna blommor från lobelian och margueritkrukan. Plantorna ser ut som nya nu.

Igår var jag och maken på Rhapsody in Rock. Fantastisk sommarkväll, fantastisk underhållning. Charlotte Perelli, Jessica Andersson och LaGaylia sjunger otroligt bra. Sofia Källgren tycker jag är märkligt överskattad. Micke Tornving är kul. Biljetterna var en disputationspresent från vänner, som även passade våra barn. Idag åkte vi allihop till Kivik, och åt lunch på terassen på Buhres Fisk. Supergott. Lunch på en riktig restaurang, det gillar jag. Man fastnar så lätt i burgarträsket när barnen är med. Här kunde barnen äta från en fantastisk sill- och laxbuffe till det facila priset av 10 gånger sin ålder. Mina barn fullkomligt älskar inlagd sill, ägg, lax och räkor, så det var verkligen värt 30 resp 50 kr. Jag åt varmrökt lax med färskpotatis och primörer i senapsvinaigrette och pepparrots- och västerbottenscreme, mycket bra. Riktig mat, på restaurang, till lunch! Annica-lyx. Lax-lyx. Vi tittade runt på inrednings-outleten i Kivik också, och var på musteriet och Äpplets hus. En mycket trevlig dag, helt enkelt. Enda missen var väl att badkläderna inte kom med, ett saltvattensdopp hade inte varit helt fel.

Nu ska jag gå ner och dricka ur rödvinsflaskan med maken. Imorgon ska vi på husvisning...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu detta med ert flyttande! Vad har ni hittat på? Letar ni större,mindre,Skåne, annanstans?
Kul iallafall!!
Vi har packat ihop det mesta av vårt krafs i lägenheten och flyttar allt till huset den 16/8. Just nu njuter vi av varma dagar i Finland, Elsa åkte igår till Jimmy :( så vi får klara oss själva.Fröken Elsa har tappat sin första tand, detvaren stor händelse.
Kramkram