tisdag 22 juli 2008

Nästan nyttigt

Idag har jag gjort ett försök att nyttifiera kanelbullar, utan att de smakar tråkigt. När jag försöker få något att bli nyttigare brukar jag lägga till istället för att dra ifrån, det blir roligare då. I det här receptet har jag lagt till GI-vänliga psylliumfrön och solroskärnor, och bytt ut sockret mot honung. Lite fullkornsdinkel i, och hackad mandel på, istället för pärlsocker. Fett är ju inte farligt ;-), så smöret har jag inte dragit ner på. Jag tänker inte försöka påstå att råsocker är nyttigare än vanligt strösocker, men det är faktiskt godare. Och snyggare!

Prickiga kanelbullar
40 st

125 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma
1/2 dl honung
1 ägg
2 msk psylliumfrö (loppfrö)
1/2 dl solroskärnor
5 dl fullkornsdinkel
8-9 dl vetemjöl

till fyllningen:
75-100 g smör
råsocker
kanel

uppepå:
1 ägg
1/2 dl hackad sötmandel
råsocker

Smält smöret, häll i mjölk och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i smörblandningen. Tillsätt salt, kardemumma, ägg, psylliumfrö, solrosfrön, dinkelmjölet och det mesta av vetemjölet. Rör ihop degen, 5 minuter i assistent, eller ännu mer för hand. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord, dela den i två delar, kavla ut till stora rektanglar. Bred på smör och strö över råsocker och kanel. Rulla ihop, dela varje rulle i 20 delar och lägg direkt på smord/bakplåtsklädd plåt, eller i pappersformar. Låt jäsa ytterligare 40 minuter.

Pensla bullarna med uppvispat ägg, och strö över hackad mandel och råsocker. Grädda mitt i ugnen, 250 grader i 7-8 minuter.

1 kommentar:

krusmynta sa...

Hm, det där måste jag testa - verkar perfekt!

Kram