söndag 20 juli 2008

Växthuset mitt i juli

Nu har det hänt grejer, minsann. Åtminstone om man jämför med hur det såg ut för 1,5 månad sedan.


Tomaterna har just börjat visa små gröna frukter. Jag tycker det går lite långsamt, men så läste jag inne hos Lilla B att de inte gillar att bli vattnade med kallt vatten. Därför har jag börjat ställa in en fylld vattenkanna och en extra hink, som får värmas upp till nästa vattningstillfälle.


Skördesäsongen för gurka är igång. Ikväll blev det tsatsiki till den grillade laxen.

Jag sådde röd plocksallad i en balkonglåda i växthuset. Det var ett mycket lyckat experiment, den växer som bara den. En stor skål sallad blir det varje dag, men det är ju inte helt fel.


I den högra jordbädden har tagetesplantorna brett ut sig, och det är ju gult och trevligt. Blommorna är ätliga, och skulle ju kunna lysa upp någon salladsskål, men det har de inte gjort än. Men de är bra som snittblommor, det blir rufsiga fina buketter. Paprikaplantorna (syns inte på bilden) är riktigt sega, jag undrar faktiskt om det hinner bli några alls. Men rucolan växer bra! De stora bladen i högra hörnet är självsådda physalisplantor, kanske blir det frukter på dem också om hösten blir varm.

Sedan växer det bra i ute-odlingarna också... Mossagården behöver inte leverera grönsaker till mig förrän senare i höst!

Inga kommentarer: