måndag 7 juli 2008

Smarriga mjuka kakor

En alldeles särdeles söt 5-årig kalasgäst ville gärna ha receptet på bärkakorna som syns på mittvåningen på kakbilden lite längre ner. Eller, rättare sagt, så var det nog hennes mamma som skulle ha receptet, men kalastjejen själv hjälper säkert gärna till att baka! "Jag kan lägga ut receptet på bloggen" sa jag, och det är ju lätt fixat, eftersom det bara är att länka... Här är det - "Sega rutor med hallon", fast jag hade lite blandade frysta bär i!

Längst ner på kakfatet fanns en väldigt god banankaka med fikon och cashewnötter. Det är en variant på en banankaka med choklad ur boken "Kladdkakor" av Maria Öhrn, ICA Bokförlag. Här är min variant!

Banankaka special

100 g torkade fikon
50 g cashewnötter
2 stora eller 3 små bananer
100 g smör
1 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
knappt 1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Smörj och bröa en avlång form. Hacka fikon och nötter grovt, och mosa bananerna. Rör smör och socker pösigt, och tillsätt äggen, ett i sänder. Tillsätt sedan bananmoset. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel, och vänd ner blandningen i smeten. Tillsätt därefter fikon- och nöthacket. Häll smeten i formen och grädda ca 45 minuter i 175 grader.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen får jag lämna kommentar på din fantastiska sida! Den är superfin!
Jag lovar att baka dina sega hallonrutor, men det får jag göra på landet. Här hemma är det ett enda stort kartongkaos. Snart kan vi bygga borgar, en egen åt alla.
Vad är det för prat om att flytta??
Ring om du har tid,
kramar Etta
tips; ekologiska Etta köpte idag en tvättboll som ska hålla 1100 tvättar. Någonslags stenar. Vi ska se om den funkar,gör den det behöver jag inte köpa tvättmedel på VÄLDIGT länge!!

Annica sa...

Tjena söta eko-Etta! Ursäkta mitt bedrövliga icke-svarande på sms senaste veckorna... jag skäms. Och lovar att ringa. Kram!

Anonym sa...

Ingen panik!
Vi är själva alldeles vimsiga och tror inte riktigt att vi verkligen ska flytta till ett hus. Kändes extra konstigt då vi förde dit lite grejor i måndags. Ska jag verkligen bo där?? Hjälp, vad har vi gjort...
Åker till Finland idag till ett organiserat sommarställe;)
Kram Ettus
Tvättbollen hittar du på www.smartasaker.se

~ Kaffemoster ~ sa...

Ni kan väl meddela om tvättbollarna verkligen fungerar. Jag har funderat på sådana länge, men är lite skeptisk.

Kramis

Anonym sa...

Absolut det ska jag göra. Det verkar väldigt bra om det funkar. Dessa bollar finns också på Designtorget.