onsdag 9 juli 2008

Smakfundering

Något, jag minns inte vad, fick mig att börja fundera på pepparrot. Jag har inte använt den mycket alls i min matlagning, och jag vet egentligen inte varför. Det är ju jättegott. 5-åringen älskar kallrökt lax, och den tillsammans med pepparrotsfärskost är ju en klassisk kombination. Jag köpte just kallrökt lax idag, till 5-åringens förtjusning, och plockade även med mig en bit pepparrot. Men istället för att blanda den med färskost, så hittade jag ett recept på potatissallad i den fina kokboken "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström. Varm färskpotatis i en dressing av majonäs, rödvinsvinäger, senap och riven pepparrot. Det blev jättegott, men jag fann mig funderande över vart pepparrotssmaken egentligen tog vägen? Kan det vara så att senapen liksom slår ihjäl pepparroten? Eller finns den där, fast jag inte känner den? Samma tanke slog mig förra sommaren, då jag köpte pepparrotssenap på Gotland, men inte tyckte att den smakade pepparrot alls.

Nåväl, nu har jag i allafall en bit pepparrot i kylen, så experimenterandet får fortsätta. I kokboken ovan finns även ett recept på coleslaw med pepparrot - tänk så lägligt att jag även köpte vitkål idag!

1 kommentar:

Lilla B sa...

Tack för besök och kommentar hos mig!
Ser i din presentation av dig att du hellre tar riktig grädde och smör istället för låtsasgrädde och margarin.
Jag håller fullständigt med!
Men en liten äcklig snigel, eller en hel stack sådana, kanske vi kan få se? :)