lördag 17 januari 2009

Baklördag

Helgerna har börjat gå i bakningens tecken här i huset! Det är kul, jag har satt surdeg som verkar hålla sig frisk, men jag undrar om det är riktig superfart i den. Jag har haft en deg på jäsning hela dagen, och enligt receptet ska den ha jäst till dubbel storlek nu, men det har den nog inte riktigt i min bunke. Degen är väldigt mycket tyngre och kompaktare än de jäst-degar jag är lite mer van vid. Kanske ska det vara så, men frågan är om man inte skulle blanda i lite jäst i degen till nästa helgs bak. I dagens deg är det bara surdeg som jäsmedel. Det ska nog vara rätt bra drag i surdegen om det ska funka. Och jag har aldrig fått lära känna en aktiv surdeg, bara läst om dem. Det är inte riktigt samma sak, förstås. Jag gjorde ett par limpor förra helgen, de blev kompakta, men väldigt goda. De som jag ska baka av ikväll blir säkert också goda, men lite lufthål vore inte fel. Häpp, nu ska jag gå ner i köket och forma limpor!

Inga kommentarer: