måndag 19 januari 2009

God fet mat och lite vin

Dagens middag borde jag ha fotograferat, den var riktigt snygg, och dessutom som tagen ur en LCHF-kokbok. Men jag hade ingen lust, kroppen är inte på topp, barnen har feber och hosta, och det är väl bara en tidsfråga innan man själv är där. Maten blev god i allafall, ni får försöka se den framför er:

Aubergine skivad i drygt halvcentimeter tjocka skivor i längsled, ursaltade och penslade med olivolja, och därefter grillade i grillpanna så att skivorna fick snygga kryssmönster. Skivorna arrangerades på ett fat, och överströddes med flingsalt, och så droppade jag över saften av en halv citron. Jag stekte sidfläsk i en stekpanna, och därefter stekte jag bitar av zucchini tillsammans med strimlad gul lök och röd chili i fläskfettet. Denna lilla blandning fick rinna av i ett durkslag (mycket fett..), och sedan hällde jag fräset lite snyggt över aubergineskivorna. Nymalen svartpeppar över alltsammans, och sedan fram på bordet. (Lite rödvin i glaset. Det är faktiskt synd om mig. Jag kanske ska bli sjuk ju.)

Nu ska jag surfa inrednings-webshoppar och uppdatera min önskelista!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vad gott det låter. Vill du ha ett ntt durkslag till ditt nya fina kök kan du få inspiration på vår nya blogg. :-)

Annica sa...

Oh, jag gillade Nigellas!