onsdag 7 januari 2009

Soppa med piffklick

Den här enkla soppan kokade jag utan tanke på att den skulle kunna bli bloggmaterial. Men si det blev den, och det tack vare den orangea klicken på toppen! Grönsakerna och fisksorten kan man förstås variera som man vill, man tager vad man haver. Jag hade färdigkokta puylinser i, och man skulle förstås kunna koka linserna direkt i soppan, men då hade buljongen blivit tristare i färgen.


Fänkålsdoftande fisksoppa med apelsinmajonäs
4 port

Soppa:
1 gul lök
6 små potatisar
3 morötter
1 tsk fänkålsfrön
en klick smör
1 liter fiskbuljong (vatten + 2 tärningar)
400 g sejfilé
saften av 1/2 apelsin
salt och vitpeppar
2 dl kokta linser

Apelsinmajonäs:
1 äggula
1 dl rapsolja (jag tog 50/50 av vanlig och kallpressad)
det yttersta gula skalet av 1 apelsin
saften av 1/2 apelsin
salt och vitpeppar

Skala och finhacka lök, potatis och morot. Fräs en stund i smöret i en gryta tillsammans med fänkålsfröna. Tillsätt sedan vatten och buljongtärningar, och låt koka 15-20 minuter. Stäng sedan av plattan men låt grytan stå kvar, och tillsätt sejfilén skuren i småbitar, samt apelsinsaften. Låt stå med locket på i 5 minuter. Smaka sedan av med salt och peppar. Blanda i linserna.

Apelsinmajonäsen kan man göra medan soppan kokar. Vispa samman äggulan med oljan, droppvis först, sedan i tunn stråle. Smaksätt med finhackat apelsinskal, apelsinsaft, salt och peppar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en bra piffklick. Lägger på minnet.

Annica sa...

Mimmi: dessutom är piffklick ett väldigt bra ord!

Anonym sa...

det där såg riktigt gott ut så det receptet tror jag att jag snor!
mien

Annica sa...

Mien: Sno på du, det är ju själva tanken! Kul att se dig här förresten, jag gillar din blogg jättemycket.