måndag 26 januari 2009

Low-carb-tårta!

Tårtan jag gjorde i lördags blev kalasgod! Fryst chokladmoussetårta, ja ni hör ju själva. Jag hittade receptet bland mina urklippta, och det framgår inte av själva urklippet varifrån det är hämtat. En googling senare framgick det tydligt att det var ett recept från Coop, och det kan säkert stämma att det kom från deras tidning, Medmera. Här är det. Vill man köra hardcore LCHF (eller tja, de renläriga äter ju inte choklad heller, men det här är ju för special occasions) så skippar man förstås mandelmassebottnen och gör bara själva moussen, kanske i portionsformar eller i en rund form med löstagbar kant. Eller i vilken form som helst förresten, som man klär med plastfolie först. Receptet anger blockchoklad, men den har jag lämnat bakom mig, och jag använde istället mörk choklad med 60% kakaohalt. Jag skulle tippa på att man kan experimentera med olika slags choklad, och förstås med olika smaksättningar också. Själv utelämnade jag konjaken, eftersom barnen också skulle äta. Visst ser det gott ut?!

4 kommentarer:

~ Kaffemoster ~ sa...

Ser verkligen mumsig ut. Ska nog prova den till döttrarnas kalas om någon vecka.

Anonym sa...

Kan intyga att den var SUPERGOD!!!

syster-Jennie

Annica sa...

Ah, en vittnesutsaga - toppen! Kaffemoster - testa!

Å vet ni vad? Jag har två portionsformar mousse i frysen!

Anonym sa...

Tårtan ser supersmarrig ut!! :-)