söndag 11 januari 2009

Ostbiten som blev en lasagne

Ok, cliffhangern först då. Surdegsbrödet blev väldigt kompakt, men doftar och smakar väldigt gott. Jag jobbar vidare för att förfina tekniken. Nytt försök nästa helg.

Nu blir det mat - lammlasagne! Orsaken därtill är att jag hade en bit manchego över från i fredags, och frysen är full av lammfärs. Någonstans hade jag ett minne av att Rebecca gjorde lasagne på en spansk ost för ett tag sedan, och det stämde mycket riktigt, fast inte var det på manchego... Nåja, det lät ju i allafall väldigt gott med en lasagne på lammfärs kryddad med rosmarin och citron, så det här blev min variant. Förutom manchegon hade jag en stump pecorino också, men det blir säkert gott med vilken god ost som helst.

Lammlasagne med rosmarin och citron
5-6 port

köttfärssåsen:
1 liten purjo
1 solovitlök
800 g lammfärs
olivolja
1,5 dl vitt vin
1 tetra passerade tomater
3 soltorkade tomater (gärna lite fler, men jag hade bara 3)
1 msk hackad färsk rosmarin eller 1-2 tsk torkad
det yttersta gula skalet av en citron
salt och svartpeppar

istället för bechamelsås:
200 g fryst hackad spenat
2,5 dl vispgrädde
2 msk maizenaredning
1 krm malen muskot
salt och vitpeppar

till montering:
smör till formen
10-15 lasagneplattor
3 dl riven pecorino
3 dl riven manchego

Hacka purjo och vitlök, och låt mjukna i olivoljan i en traktörpanna på medelstark värme. Bränn inte vitlöken! Tillsätt lammfärsen, sönderdela och låt allt bli genomstekt. Häll på vinet, och låt vätskan koka in. Häll sedan på passerade tomater och hackade soltorkade tomater, och låt koka under lock ca 30 minuter. Tillsätt rosmarin och citronskal mot slutet, och smaka av med salt och svartpeppar. Låt eventuellt såsen koka utan lock mot slutet, så att den blir ganska tjock.

Värm/tina spenaten i en kastrull på svag värme. När den är varm, tillsätt grädden och koka upp. Red med maizena, och smaka av med muskot, salt och vitpeppar.

Smörj en ganska stor form (ca 30x30 cm) och varva sås, plattor och ost. Jag hade pecorinon i ett lager i mitten och manchegon överst. Grädda i ugn enligt anvisningarna på lasagneplattförpackningen, i mitt fall blev det 20 minuter i 220 grader. Servera med sallad.


3 kommentarer:

krusmynta sa...

Den dagen din första kokbok kommer ut ska jag förhandsbeställa en massa ex och sen ge hela släkten i födelsedagspresent. Kan man få det egna exet signerat?

;)

Men seriöst Annica, dina recept är fantastiska och grymt inspirerande - kokbok nästa!

Annica sa...

Oj, nu blir jag glad ända ner i magen :-)

Självklart skulle du få ett signerat ex ;-)! Kram!

Anonym sa...

Men vilken god lasagne!!