onsdag 14 januari 2009

Köksstolsfunderingar

Idag tänkte jag uppehålla mig en stund i köket. Inga bilder idag heller, men det finns faktiskt en bild på köket (med mig och en massa julmat i) på syrrans blogg. (I samma inlägg kan på den andra bilden se ett hörn av vardagsrummet, med gardiner och allt, samt en julgran, två söta småsystrar, och en rödklädd skummis som är min man).

Men i allafall, köket. Jag älskar köket. Det är stort och rymligt, har hel kyl och frys (lyx, om man är van vid halva!), och fina skåpsluckor. Vi har även köpt och byggt ihop två Liatorphyllor, med vitrinluckor, de står längs väggen till höger, just utanför bilden, och är hur snygga som helst. Man ser också på bilden att köksbordet liksom hänger ihop med resten av köksbänken, och bildar alltså en stor köksö, typ. Rätt fiffigt, men det står ju där det står. Dessutom blir det barstolar att sitta på, och dem fick vi köpa av förra ägaren. Det funkar fint om man är max 6 personer, men det går ju inte att hämta in några andra extrastolar och klämma in fler. (Om man inte har fler barstolar då, men det har vi ju inte.) Stolarna är Ikeas Henriksdal. Helt ok, men den ljusa klädseln är inte helt barnvänlig... Just nu är barnens stolar mer prickiga än enfärgade, och visst, de är tvättbara, men det ideala hade ju varit en extraklädsel att byta med, och då gärna i en mörkare färg. Ikea säljer en extraklädsel, men den är svart-vit-randig, och inte så värst snygg, tycker jag. Givetvis har jag lekt med tanken att sy själv, men jag inser ju också att det skulle ta en evighet innan jag faktiskt skulle ha slutfört det, och frågan är om resultatet hade blivit så strålande. Men en dag slog det mig, att det kunde ju vara värt att kolla om inte Bemz hade? Och halleluja! Tvättbart, dessutom. Så, får man be om lite smakråd - Sage Brown eller Graphite Grey? Tänk på att väggarna så småningom kommer att målas i en ljusare grön färg, typ Lagerblad, och att all furupanel och taket kommer att bli vitmålade.

4 kommentarer:

~ Kaffemoster ~ sa...

Jag gillar Graphite Grey bäst, men du ska tänka på att på mörkare färger syns fläckarna ganska lätt oxå. Vi har svart tyg på våra köksstolar och många fläckar just nu (inte avtagbart tyg). Om du väljer något mönstrat syns inte fläckarna lika mycket ;-)

Anonym sa...

Man kan färga klädseln också..

kram
Systeryster

Annica sa...

Kaffemoster: Jo, det blir fläckigt ändå förstås, men jag inbillar mig ändå att jag kan få ett till synes renare resultat efter tvätt, jämfört med de vita. Jag noterar din röst på det grå tyget ;-)

Systeryster: Det har du alldeles rätt i, men jag vill ändå ha en klädsel att byta med, när man tvättar den ena. Men man borde faktiskt färga de vita. Smart tänkt där!

Anonym sa...

Hej Annica,

vad roligt att du hittat något på vår hemsida!
Jag tror att Sage Brown blir jättefint mot lagerbladsgrönt. Har du beställt tygprover på hemsidan? Mejla mig om du vill att jag ska skicka några: sara@bemz.com.

Tror att Static Stripe- Sage Brown skulle vara häftigt också, men det beror ju förstås på resten av köksinredingen. http://www.bemz.com/index.php/page/shop/prod_id/3/model_id/24/pattern_id/122/
kanske Prisma Stripe- Moss Green? Om du funderar på nåt mönstrat...

hoppas du hittar vad du letar efter!
varma hälsningar