söndag 18 januari 2009

Dött bröd och god gryta

Gårdagens surdegsbröd blev platta och sega. Faktum är att jag tror att jag har haft ihjäl degen under dagen, den stod förmodligen för kallt under jäsningen. Men skam den som ger sig! Jag sätter en ny surdeg i veckan, och sedan blir det nya tag nästa helg, med jäsning på understa hyllan i ett överskåp som värms upp alldeles lagom (hoppas jag) av lysröret därunder.

Idag har jag lagat Lammtagine (lammbog, kikärter, spiskummin, kanel, ingefära, cayenne, russin, aprikoser, citron...) ur boken "Under valnötsträdet". Väldigt gott, tyckte jag, maken och gråa katten, medan barnen var mer tveksamma.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Grytan ser inbjudande ut. Ett gott tecken att katten gillar den. Mina missar äter inte allt.
Visst är det en inspirerande kokbok de gjort.

Må så gott/Mimmi

Anonym sa...

Hej vilken smart ställning du har till recept boken, var har du köpt den??

// Lisbeth

Kinna Jonsson sa...

Busig katt du har. =)

Kinna Jonsson sa...

Om det är kallt när degen jäser kan den stå jättelänge. Ibland låter jag bröd jäsa i kylen över natten för att jag inte hinner grädda dem på kvällen. Då sätter jag klockan på ringning, sätter på ugnen. Sover en stund till och gräddar när jag går upp. På sommaren, när det är varmt jäser allt mycket fortare och ibland med mindre jäst tillsatt.

Anonym sa...

Åh vilken fin kokbokshållare. Sån vill jag också ha!