lördag 3 januari 2009

Träningsnarkoman?

Vet ni vad, jag har motionerat varje dag hela det här året! Varierat, dessutom - först skidåkning, sedan promenad, och idag ashtanga-yoga framför TV:n med instruktören på DVD. Jag gillar yoga, började på gravidyoga när 3-åringen låg i magen. Det var trevligt och avslappnande, men det var först under förlossningen som jag insåg storheten med en kontrollerad andningsteknik, och den påtagliga smärtlindringen som den innebar. Sedan har jag provat på poweryoga utan att bli riktigt biten, och även gått på kundalini-yoga som inte var särskilt fysisk alls, men väldigt nyttig och avstressande just då när jag samtidigt höll på att färdigställa min avhandling. I min DVD-hylla har jag en liten samling träningsvideos (yoga, pilates, mm på olika nivåer), men man kan inte med bästa vilja säga att de är välanvända... Min man påpekar det för mig rätt ofta. (Han brukar även passa på att i samma andetag nämna mina hantlar och gåstavar som jag har köpt själv men knappt har använt alls. Tyvärr har han rätt.) Men nu är det nytt år, och på årets tredje dag har jag utsatt min stela kropp för ett introduktionspass i ashtanga-yoga. Klapp på ryggen till mig själv! Imorgon blir det simning. Eller ok, badhuset med barnen, men några längder ska man väl kunna hinna med :-)

Här kommer kvällens middag: Lammbollar med kikärter i tomatsås, receptet finns i "Kärlek, oliver och timjan" av Anna och Fanny Bergenström. De serverades med smörstekt bladspenat med vitlök (gud så gott) och mathavre. Jag har inte kollat, men antar att mathavren, liksom matvete, borde ha rätt ok GI-värde eftersom det är hela korn? Hoppas det i allafall, för jag tycker att det är väldigt gott.

Inga kommentarer: